Actueel

Onze scope is de voedselketen, van boer tot bord en van industrie tot retail. Hierin houden we sterk rekening met actuele en belangrijke thema’s, zoals de eiwittransitie, duurzaamheid, gezondheid en digitalisering.

Nieuws

Aldi introduceert nieuwe vleesvervangers onder huismerk ‘My Vay’

MarketingTribune

Albert Heijn voegt AI toe aan boodschappen-app

RetailTrends

Deze merken laten zich niet ontmoedigen door opmars private label

Distrifood

Voedselproducenten laten Nutri-Score links liggen

Retailtrends

Veel valkuilen bij gebruik van AI in bedrijf: ‘je kunt er niet blind op varen’

VMT

Onderzoek naar mungbonen als duurzaam alternatief voor soja

Eiwittrends.nl

Stijgende peulvruchtenomzet stuwt eiwittransitie

Distrifood

‘Verspilling supermarkten gelijk aan 1,21% van inkoop’

Retailtrends

‘Consument wil verbod op greenwashing’

Marketingtribune

Plantaardige producten bij Lidl blijvend in prijs verlaagd op advies van ProVeg en Questionmark

ProVeg

Albert Heijn introduceert AH Leefstijlcheck

AH

[onderzoek] Zes op tien Nederlanders wil seizoensvoedsel eten om milieu

Marketing Tribune

Helpt de eiwithype bij het halen van de duurzaamheidsdoelen?

Distrifood

[onderzoek] AI op het werk: Nederlandse bedrijfsleiders koplopers in Europa

Marketing Tribune

Gezondheid kant-en-klaar punt van zorg, ketens nemen maatregelen

Distrifood

PLMA 2024: Vegan en proteïnerijk domineren nieuwe introducties

Distrifood

Fastfoodrestaurants gaan voor minder suiker en meer groente en fruit

Food Inspiration

Albert Heijn lanceert online omgeving voor gezonde leefstijl

AH

Flinke omzetgroei voor kant-en-klaar

Distrifood

Rookworst mag niet meer worden gemaakt met rookaroma, EU stelt verbod in

NOS

Eiwittransitie blijkt gebaat bij minder communicatie

Foodbusiness

“Bezorgmaaltijden bevatten te weinig groenten, waardoor ze vaak minder gezond zijn dan beloofd”

AGF

[onderzoek] ‘Voedselbedrijven moeten zich inzetten voor eiwittransitie’

FOOD EN RETAIL

Gezondheid

Gezondheid is een actueel thema voor bedrijven in de levensmiddelenindustrie. Dit wordt niet alleen gedreven door een toenemende vraag van consumenten naar gezonde voeding, maar ook door veranderende regelgeving omtrent product samenstelling en de behoefte aan transparantie.

Bedrijven staan voor significante uitdagingen. Dit varieert van het herformuleren van producten om een betere voedingswaarde te bereiken (bijvoorbeeld voor de Nutri-Score) tot het navigeren door de complexe regelgeving met betrekking tot gezondheidsclaims. Bovendien is er de uitdaging om de juiste balans te vinden  tussen smaak, kosten en voedingswaarden, om zo te voldoen aan de hoge verwachting van de consument.

Dit vereist focus op innovatie, investering in onderzoek en ontwikkeling, en een strategische herpositionering van producten. Tevens essentieel om competitief te blijven in een markt die steeds meer waarde hecht aan gezondheid!

verse broccoli van het land bij een groenteteler in het magazijn op de productielijn
Vrouw in supermarkt die prijs vergelijkt met mobiel of smartphone

AI & digitalisering

Digitalisering en het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) bieden kansen voor de levensmiddelenindustrie, aangezien ze efficiëntie, innovatie, en klanttevredenheid kunnen verbeteren!

De implementatie vereist echter aanzienlijke investeringen, aandacht voor data privacy, en aanpassing aan regelgevende kaders. Bedrijven moeten strategisch te werk gaan, investeren in technologie en training, en zich richten op cybersecurity om technologische en organisatorische uitdagingen te overwinnen, terwijl ze inspelen op consumentenverwachtingen en voldoen aan wettelijke eisen.

Ben je geïnteresseerd in wat AI voor jou of jouw bedrijf kan betekenen? Of wil je richting geven aan digitalisering maar weet je niet hoe? Wij nemen je op een praktische, laagdrempelige manier, stap-voor-stap mee.

Of ontdek samen met jouw team dé nieuwste trends op het gebied van AI en ChatGPT en leer hoe jij AI in kan zetten in jouw werk.

Eiwittransitie

De verschuiving naar alternatieve (plantaardige) eiwitbronnen is vanwege de groeiende aandacht voor duurzaamheid, gezondheid en dierenwelzijn niet meer weg te denken in de levensmiddelenindustrie. 

De eiwittransitie biedt kansen voor innovatie en marktgroei in plantaardige producten, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Volledig meegaan in deze beweging vraagt namelijk om investering in ontwikkeling, het aanpassen van de huidige supply chain én investering in de steeds kritisch wordende consument. 

Deze complexe vraagstukken vereisen duidelijke strategische doelen en flexibiliteit om succesvol te zijn.

Lokaal geteelde mungbonen uit Nederland die bijdragen aan de eiwittransitie en duurzaamheid
Afbreekbare kartonnen of papieren wegwerpverpakking

Duurzaamheid

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht bedrijven in de levensmiddelenindustrie tot gedetailleerde rapportage over duurzaamheidsprestaties. Dit heeft ervoor gezorgd dat duurzaamheid voor veel bedrijven een meer urgente en vooral ook tastbare rol heeft gekregen. 

Zij moeten nu direct rapporteren volgens CSRD (scope 1 en 2) of reageren op vragen vanuit partijen binnen hun toeleveringsketen (scope 3). Deze ontwikkeling  benadrukt de noodzaak om te voldoen aan scherpere regelgeving en de verwachtingen van overheden, stakeholders en kritisch wordende consumenten.

De uitdagingen liggen in het meten en verlagen van de ecologische voetafdruk en het transparant communiceren van de inspanningen. Dit vereist niet alleen naleving volgens nieuwe rapportage standaarden, maar ook fundamentele bedrijfsveranderingen.

Schakel JavaScript in uw browser in om dit formulier in te vullen.
Naam
In welke sector ben je geïnteresseerd:

Dit zal sluiten in 0 seconden