Expertises

Het Foodatelier beschikt over vier expertises waarmee we onze klanten verder helpen.

Business & Strategie

Ontwikkeling en uitvoering van strategische plannen.

Wij geloven dat kleine veranderingen al kunnen zorgen voor groei en verbetering. Maar dan wel volgens een praktische, stapsgewijze aanpak en altijd onderbouwd vanuit verschillende inzichten vanuit klant, markt én consument.

Continu je (product)portfolio onder de loep blijven houden, is noodzakelijk in een overvolle markt. Vanuit verschillende inzichten komen we samen met jou tot een heldere portfoliostrategie, waarin de rol van elk product duidelijk is.

In ons werk zien we vaak dat klanten belangrijke keuzes mb.t. categorieplannen enkel onderbouwen met feitelijke inzichten, zoals rotatie, indexen en derving. Maar hoe kijkt de consument naar het schap? Welke maatschappelijke ontwikkelingen hebben invloed op haar koop-, kook- en eetgedrag? Wij kijken vanuit verschillende invalshoeken naar de categorie, want alleen zo kunnen we samen met jou tot relevante categorievisies komen én net dat stapje extra zetten.

Continue inzicht in de markt is van fundamenteel belang om toekomstbestendige kansen te erkennen en benutten. Door onze analyses krijg jij inzichten en handvaten om de meest veelbelovende en strategisch passende investeringskansen aan te pakken.

Investeerders, banken en accountants maken groei, innovatie en weerbaarheid mogelijk. Om wel overwogen beslissingen te nemen zijn data-sets en kengetallen belangrijk. Veel lastiger is het om strategische belangen en informele werkwijzen te achterhalen.

Blokjes oude kaas in een houten bakje, bedrukt met Beemster-logo duurzaam

Sales & Marketing

Ondersteuning in sales en marketingplannen.

Een weg banen door een overvolle markt, snelle veranderingen in consumentenvoorkeuren en complexe regelgeving, kan uitdagend zijn. Samen met jou werken wij aan een strategische sales benadering, van klantenwerving- en behoudt en optimalisatie van verkooppresentaties- en kanalen.

In de snel veranderende digitale wereld ondersteunen we retailers en fabrikanten bij het afstemmen van hun supply chain en aanbod voor groei, door middel van een effectieve account-based sales strategie en aantrekkelijke content. Onze stapsgewijze (online) aanpak helpt bij het versterken van relaties met bestaande klanten en het opbouwen van nieuwe connecties met prospects.

Met onze ervaring in new business development helpen we jou met de uitvoering van werkzaamheden op het gebied van trade- en/of marketingmanagement. Of het nu gaat om tijdelijke invulling van een vacature of om de uitvoering van een afgebakend project; het is essentieel specifieke kennis van de food industrie te hebben.

De levensmiddelenindustrie is dynamisch en vraagt producerende bedrijven om proactief te reageren in het ontwikkelings proces, en een strategische planning rondom productlanceringen, marketing en distributie te hebben. Wij helpen je bij het implementeren van strategische keuzes.

Product

Begeleiding van complexe of strategische NPD projecten.

Het ontwikkelen van producten met toegevoegde waarde voor consument en industrie is complex, inclusief uitdagingen rondom grondstoffen en technieken, en het creëren van nieuwe categorieën buiten het bestaande assortiment, is nog uitdagender. Wij combineren consumenten inzichten en praktijk kennis om zo innovatieve oplossingen te ontwikkelen, met oog op belangrijke, maatschappelijke thema’s als plant-based, circulariteit en clean label. Hierin helpen we jou met specialistische productverbetering- of optimalisatie, het testen van productsamples en het gereed maken voor opschaling naar industrie.

Bake-off kleinbrood met koolzaadolie
drukke straat met verschillende mensen, wat diversiteit en een multiculturele samenleving en maatschappij weergeeft

Markt & Consument

Het doorlopend in kaart brengen van ontwikkelingen in de economie, maatschappij, markt en bij de consument.

Het voortdurend blijven ontwikkelen is essentieel in een overvolle markt. Dit vraagt om het inzichtelijk hebben van markttrends, consumentengedrag, concurrentiedynamieken en groeipotentieel. Onze marktverkenning is hiervoor een uitstekende tool om samen tot lange termijnsucces.

Om inzicht te verkrijgen in de prestaties van een markt zijn categorie- en productscans cruciaal. In onze data-gestuurde scans kijken wij naar de prestaties van categorieën en producten, van de positie van concurrenten, prijzen en klantvoorkeuren tot het onderzoeken van de levenscyclus van een product.

Wij bieden praktische oplossingen en data-gedreven aanbevelingen voor jouw bedrijf op basis van harde data. Onze diepgaande analyse biedt jou een solide basis voor het ontwikkelen van o.a. sales pitches of andere presentaties, geworteld in feiten die overtuigend voor zichzelf spreken.