The New Fastfood

21 maart 2019 /

Het aantal Nederlanders met overgewicht en obesitas blijft toenemen (respectievelijk +5,5% en +2,8% van 2018 – 2008). En dat terwijl er ook een toenemende aandacht voor gezondheid en duurzaamheid is en het lijkt dat Nederland iets gezonder eet. Als reactie op het aantal mensen dat overgewicht en obesitas heeft en de behoefte om gezonder, duurzamer en on-the-go te eten, zien we dat bestaande fastfoodketens hun aanbod aanpassen én dat diverse ‘gezonde’ fastfood concepten als paddenstoelen uit de grond schieten!

Functional Fastfood 

Een voorbeeld hiervan is het Canadese ‘iQ’, opgezet door fitness- en health club Equinox. Onlangs opende zij een tweede locatie met het iQx concept in Toronto. Een concept waarbij ze de nadruk leggen op functioneel voedsel. Hiervoor maken ze gebruik van een combinatie van voedingsmiddelen die gezondheid bevorderende componenten bevatten die van nature aanwezig zijn in het product of waar de concentratie ervan door extra toevoeging is verhoogd voor een extra gezondheidsvoordeel: een verzadigingsgevoel, gezonde spijsvertering, spieropbouw en/ of voor de benodigde vitamines en mineralen. Je vindt er smoothies, soepen, macro bowls en snacks die je lichaam voorzien van de juiste brandstof en bouwstoffen. De ingrediënten van iQx zijn seizoensgebonden, duurzaam en afkomstig van lokale leveranciers. In Toronto is het iQx concept exclusief toegankelijk voor Equinox leden. In Yorkshire – het eerste concept – is open voor alle publiek.

Wat zien we in Nederland aan gezonde fastfood ketens?

In 2016 opende LEON, de eerste gezonde fastfoodketen in Nederland haar deuren op Schiphol. De visie van LEON is het aanbieden van gezonde, lokale en vooral lekkere producten, producten die je snel en gemakkelijk onderweg kan eten. In 2017 opende Vegan Junk Food bar met 100% plantaardige ingrediënten haar deuren. In 2018 kwamen Five Guys en Pret A Manger erbij. De producten van Five Guys zijn vers, er zijn geen magnetrons en vriezers, alleen koelkasten. De burgers gaan pas op de plaat als je hebt besteld. Hetzelfde geldt voor Pret A Manger. De ingrediënten zijn – waar mogelijk, biologisch en afkomstig van lokale leveranciers!

Traditioneel fastfood blijft groeien

Naast de opkomst van gezonde fastfood ketens zien we dat traditionele fastfood nog steeds groeit. Het aanbod aan fastfood restaurants is het afgelopen vijf jaar met 17% toegenomen, van 364 naar 422 vestigingen. Met name in de grote steden neemt het aanbod toe (+22%; tov de rest van het land +9%). In Nederland behoort 85% van het aantal fastfoodrestaurants tot de grote ketens: Mc Donalds, KFC of Burger King. De verwachting is dat het aantal fastfoodketens de komende jaren zal blijven toenemen. Voornamelijk vanwege de bezorg- en gemak trend, de expansiedrift van huidige traditionele ketens en natuurlijk nieuwe ‘gezonde’ fastfood toetreders!

Zijn samenwerkingsverbanden tussen fitness-, health clubs en fastfood ketens, zoals in Canada met het iQx concept, de oplossing voor het verminderen van overgewicht en obesitas? Zijn fastfood ketens waarbij food specialisten/ experts een hoofdrol spelen in het samenstellen van menu’s de oplossing?

Wat wel zeker is: we gaan naar een nieuwe standaard van gezond eten on the go!

Bronnen: Volksgezondheidenzorg.info, Spronsen, iQx, Leon, Vegan Junkfood Bar, Five Guys, Pret A Manger
Bron afbeeldingen: iQx